Informasjon om dekk

Dekk ser nokså like ut, men hvis du tar en nærmere titt, ser du bevis på dagens stadige utvikling innen teknikk og design. Dagens moderne dekkontruksjon tilbyr betydelig bedre komfort enn gårsdagens dekk. I dag kan du finne svært komplekse dekk med opptil 200 ulike råmaterialer. I det siste har også dekkenes design blitt viktigere for kundene. Dekkprodusenter arbeider derfor i dag med å utvikle sommerdekk og vinterdekk med best mulig design når det gjelder utseende og kvalitet.

Radial og diagonaldekk

Dagens dekkmarked består hovedsakelig av radialdekk. I 1946 ble radialdekket introdusert på markedet, og det ble en suksess. Tidligere brukte man såkalte diagonaldekk. Forskjellen på disse dekktypene er tekstilcordens plassering i forhold til dekkets rulleretning. I et diagonaldekk var tekstilcorden plassert diagonalt mot rulleretningen og i radialdekk ble de plassert radialt mot rulleretningen.

Dekkets oppbygning

Et dekk er oppbygd av en stamme (1) i tekstilcord. Materialet ligger ofte i ett eller to lag og holdes sammen av flere gummilag. Beltene (2) er lag av stålvaiere som gjør dekket mer stabilt. Beltene kan også være bygd opp av ulike tekstilmaterialer. Kanttråden (3) fungerer som en tetning mellom dekket og felgen. Den består av bunter av stålvaiere som kan tøyes. Slitebanen (4) består av en kombinasjon av syntet- og naturgummi. Gummien i dekk skal sammen med mønsteret på hvert dekk, gi gode egenskaper for dekkets bruksområde. Det kan for eksempel være retningsstabilitet, drenering av vann og bremseevne.

Dekkmønster

Mønsteret på dekket kan ha stor betydning for hvilke egenskaper hvert enkelt dekk får. Mønsteret kan blant annet påvirke veigrepet, holdbarheten, drivevnen samt evnene til å drenere vann. Det påvirker også komfort, lydnivå og drivstofforbruk. Dekkmønsteret kan deles inn i fire kategorier:

  1. Standardmønster - dekket har de samme egenskapene uansett hvordan det monteres.
  2. Asymmetrisk mønster - slitebanen på et asymmetrisk dekk er delt inn i to eller flere deler slik at en spesiell skulder skal vende utover, og den andre innover. Asymmetriske dekk er merket med innvendig og utvendig side.
  3. Retningsbestemt mønster - dette er dekk der slitebanens deler peker i rulleretningen for å øke dreneringen av vann ved høye hastigheter. Disse dekkene er merket med rulleretningspiler.
  4. Det finnes også dekk som er både asymmetriske og retningsbestemte. Det innebærer at du har ett venstredekk og et høyredekk.

Langsgående mønster (spor)

De langsgående mønstrene på dekkene påvirker retningsstabiliteten og dekkets evne til å drenere bort vann. De har også innvirkning på lydnivået.

Tvärgående mönster (klackar)

Disse har innvirkning på driv- og bremseevnen. De drenerer vannet godt, men har negativ innvirkning på lydnivået.

Lameller

Lamellene er de små utskjæringene på mønsterklossene på et dekk. De har positiv innvirkning på driv- og bremseevnen, men er negative for stabiliteten. Korrekt plasserte lameller forlenger levetiden og reduserer lydnivået på dekket.

Merking av dekket

  1. Produsent og produktnavn
  2. Dekkdimensjon, f.eks.: 195/65 R15 – bredden på dekket i millimeter, på det bredeste stedet. 65 - høyden på dekket, angitt i prosent av bredden. 15 - Felgdiameterr. R i dimensjonsbeskrivelsen står for radialdekk.
  3. Hastighetskode, den anbefalte maksimale hastigheten for et dekk.
  4. Belastningsindeks - angir den maksimale hastigheten som et dekk tåler.
  5. Serienummer og datomerking, f.eks.: 3502. Dekket er produsert i uke 35, år 2000.

Annen merking

M+S - står for Mud and Snow. Dekk som er merket på denne måten er utviklet til vinterkjøring. Dekkene er ikke alltid godkjente vinterdekk selv om de er merket med M+S, dette bør du kontrollere. XL, EL - Extra Load, dekk som er ekstra forsterket. Les mer om vinterdekk her (her = lenke til side om vinterdekk). Vil du kontrollere om dine dekk er godkjent som vinterdekk? Det kan du for eksempel gjøre på STROs hjemmeside. (www.stro.no)

Belastning og hastighet

Belastnings- og hastighetskapasiteten til et dekk angis sammen med dimensjonsbetegnelsen.

195/65 R15 91H

91 i denne betegnelsen står for den vekten som et dekk maksimalt kan belastes med. Bokstaven H står for den maksimale hastigheten som utsettes for. I vår veiledning om hastighets- og belastningsindeks kan du lese mer om hva betegnelsene står for.

Vinterdekk

Skift til vinterdekk i god tid!

Godkjente vinterdekk

Vinterdekk defineres i henhold til det svenske Vägverket som "dekk som er spesielt produsert for vinterkjøring". Et vinterdekk kan være et piggdekk eller et såkalt friksjonsdekk. Vinterdekkene på din bil skal være merket med M+S, M.S, M&S, M-S, MS eller Mud and Snow.

Det finnes dekk på markedet som er merket med M og S uten å være dekk som er spesielt produsert for vinterkjøring, f.eks. grovmønstrede terrengdekk til bl.a. jeeper og kjøretøy med firehjulstrekk. Slike dekk kan altså ikke brukes i vinterperioden, i land bruk av vinterdekk er påbudt. For at du skal være sikker på at vinterdekkene dine er godkjent, har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) lagt ut lister over godkjente vinterdekk på sine nettsider.

Lov om vinterdekk

I Norge er det tillatt å bruke vinterdekk på bilen fra 1. november til 31. mars (Nord-Norge: 16. oktober - 30. april). Hvis kjøretøy til og med 3500 kg utstyres med piggdekk, er hovedregelen at man skal ha piggdekk på alle hjul. Hvis kjøretøy over 3500 kg utstyres med piggdekk, er kravet at man har piggdekk på hjul som sitter på samme aksel. I Sverige skal vinterdekk brukes fra 1. desember til 31. mars på vinterføre.

Det finnes visse unntak for regelen i Sverige, i perioden 1. desember - 31. mars:

Det er ikke tillatt å kjøre med både piggfrie og piggdekk på vinterføre.

Mønsterdybden på vinterdekk

I perioden med krav om bruk av vinterdekk, skal mønsterdybden på dekkene være minst 3 m.m. Loven gjelder også tilhenger som trekkes av kjøretøy i denne perioden.

Vinterdekk til tilhenger

Hvis du skal kjøre kjøretøyet med tilhenger om vinteren, gjelder spesielle bestemmelser for vinterdekk på tilhengeren. Hvis trekk-kjøretøyet har piggdekk, må tilhengeren også være utstyrt med piggdekk. Hvis trekk-kjøretøyet har piggfrie dekk, skal tilhengeren ha piggdekk eller piggfrie vinterdekk.

Piggdekk

I perioden 1. oktober - 30. april er det tillatt å bruke piggdekk på bilen. Du kan også bruke piggdekk i andre perioder hvis du tror det blir vinterføre.

Vinterføre

Vinterføre er det per definisjon når det ligger is, snø, frost eller slaps på deler av veibanen..

Piggdekk eller friksjonsdekk?

Forskjellige vinterdekk har forskjellige egenskaper. Når du velger vinterdekk, bør du ta hensyn til hvordan kjøreforholdene er der du skal kjøre bilen og velge dekket som egner seg best til de forholdene.

Vinterdekk kan være såkalte piggdekk eller piggfrie dekk, såkalte friksjonsdekk. Piggdekk gir som oftest bedre veigrep på isete underlag, men på underlag med løssnø regnes piggfrie dekk for å gi best veigrep. På hard snø er fordelene ved piggdekk og piggfrie vinterdekk de samme. Et piggdekk øker rullemotstanden litt og øker derfor bilens drivstofforbruk. Sommerdekk er aldri et alternativ til piggfrie vinterdekk. Gummiblandingen i et sommerdekk er ikke tilpasset lave temperaturer og blir hard om vinteren. Omvendt gjelder det samme for friksjonsdekk om sommeren. Gummiblandingen i et piggfritt vinterdekk er tilpasset vinterforhold.

Forskjellen i veigrepet mellom piggdekk og piggfrie vinterdekk har minsket betydelig med utviklingen av nye dekktyper. I dag finnes det friksjonsdekk som har mange av de samme egenskapene som piggdekk. Det viktigste for at du skal kunne kjøre sikkert om vinteren er selvsagt at du tilpasser kjørestil og hastighet etter underlaget du kjører på.

Bruk av vinterdekk om sommeren

Det er tillatt å bruke piggfrie vinterdekk om sommeren, men det anbefales ikke av dekkbransjen. Vinterdekk er konstruert for bruk ved lave vintertemperaturer og har derfor blant annet en mykere gummiblanding enn sommerdekkene. Sommerdekk er sikrere å kjøre på når det er varmt og når temperaturene er høyere. På grunn av den myke gummiblandingen slites vinterdekket unormalt mye ved bruk i sommerhalvåret.

Byta dimension av däck/fälg

Det er tillatt å skifte dimensjon på dekk og felger. Hvis det skiftes til en dimensjon som ikke omfattes av bilens godkjenning, skjer det på eget ansvar. Vær oppmerksom på følgende:

I øvrig gjelder at dekk og felger skal være dimensjonert for bilens største akselbelastning og hastighet.

Aldring av dekk

Dekk eldes vanligvis ubetydelig før det tas i bruk for første gang. Korrekt lagring av dekket har positiv innvirkning på dekkets alder, mens feil lagring reduserer dekkets levetid. Det har vist seg at et dekk som har vært lagret korrekt i 3-5 år, har de samme egenskapene som et nytt. Aldringsprosessen begynner først når dekket brukes. Når dekket er 5-6 år gammelt bør det kontrolleres nøye for sprekker eller skader. Hvis det finnes skader eller sprekker, skal dekket skiftes ut selv om mønsterdybden er god.

Regummierte dekk

Et regummiert dekk er et dekk som er laget av brukte dekk. Når et dekk brukes, er det slitebanen på dekket som slites ned. Hvis dekkets stamme er intakt, utstyres dekket en ny slitebane ved hjelp av regummiering slik at dekket kan brukes igjen. Teknikken for regummiering av dekk har vært brukt i mange år. I dag kjører halvparten av alle lastebiler i Sverige med regummierte dekk.

Regummierte dekk er et godt valg, både med hensyn til miljøet og med tanke på lommeboken. Ved regummieringen gjenbrukes materialer og man sparer dermed energi, råvarer og penger. Bare en tredjedel av råvarebehovet til et nytt dekk brukes ved produksjonen av et regummiert dekk, noe som gir en billigere pris for deg som sluttkunde.

I vår nettbutikk finner du regummierte dekk fra bl.a. Galaxie, KingMeiler og Elite.

Utnytt dekket maksimalt!

Det er viktig at du tar godt vare på de nyinnkjøpte dekkene. Dette er viktig for å minimere slitasjen, men også for å redusere faren for ulykker i trafikken. Slitte dekk er en av de største risikofaktorene og årsaken til mange ulykker. Ved regelmessig kontroll kan du kjøre lengre med dekkene og samtidig kjøre trygt.

Lufttrykk

Kontroller lufttrykket i dekkene regelmessig. Det anbefales å gjøre det minste én gang i måneden. Luften i dekkene bærer bilens vekt og påvirker derfor bilens kjøreegenskaper. Ved feil dekktrykk slites dekkene ujevnt.

Dekktrykket kontrolleres alltid når dekkene er kalde.

Mønsterdybde

Kontroller dekkenes mønsterdybde regelmessig. Det finnes sliteindikatorer i form av små forhøyninger i rillene på dekket. Minste lovlige mønsterdybde er 1,6 m.m. Om vinteren er grensen for mønsterdybden 3 m.m. Det er tillatt å kjøre sommerdekkene ned til sliteindikatorene, men det anbefales å skifte dekk før grensen nås.

Unngå kanstein

Unngå å kjøre inn i eller over kantstein. Det kan føre til skader på dekk og felger samt andre deler av bilen. Hvis du kjører inn i eller over kantstein, kan bilens hjulinnstilling påvirkes slik at dekkene slites ujevnt. Skader som oppstår når bilen kjøres på kantstein vises kanskje ikke umiddelbart, men kan føre til ulykker ved fortsatt kjøring.

Skifte for- og bakdekk

For- og bakdekk slites ikke likt. Flytt derfor gjerne dekkene med jevne mellomrom slik at du får jevnere slitasje på alle dekkene. Tenk på at de beste dekkene alltid skal være montert bak.

Kontroller hjulinnstillingen/styregeometrien

Det er svært viktig av samtlige hjul på bilen er stilt inn riktig. Feil innstilling på hjulene påvirker bilens kjøreegenskaper og fører til ujevn dekkslitasje. Ved å kontrollere hjulinnstillingen regelmessig slipper du ujevn dekkslitasje eller unormalt hurtig slitasje av dekkene.

Kilder

Tekst : The Scandinavian Tire & Rim Organization Grafikk: Carbibles.com